01/06/2022

Meer dan vijf miljoen Oekraïners zijn gevlucht voor de oorlog. Ook in Best zijn vluchtelingen opgevangen. In voormalige basisschool De Schakel is een locatie ingericht waar 57 personen vinden in tijdelijk beschikbaar gemaakte klaslokalen. Dankzij medewerking van de gemeente is onder andere een gezamenlijke keuken geïnstalleerd, waardoor de bewoners voor een groot deel zelfredzaam zijn. Het is duidelijk dat er ook nog wel enige tijd behoefte zal blijven aan vele vormen van hulp.

Lionsclub Best-Oirschot biedt hulp op een andere manier. De club heeft een project mogelijk gemaakt waarbij volwassenen en kinderen op een creatieve manier uiting kunnen geven aan hun ervaringen. Het delen van verhalen door het maken van schilderingen en tekeningen is een beproefd concept in situaties waarin de vluchtelingen verkeren.

Twee kunstenaars uit Best te weten Hanny Vermaesen en Riet Lamers gaan daartoe een activiteitenprogramma uitvoeren. Zij worden daarbij geassisteerd door Maartje Klomp.

Uit voorafgaande contacten is gebleken dat de belangstelling groot is, zowel van volwassenen als van kinderen. Tijdens de voorbereidingen was er steeds welkome hulp van tolken, die ook aanwezig zullen zijn tijdens de geplande activiteiten op 14 en 15 juni en op 6 en 7 juli. De medewerking van kunstenaars, begeleiders en tolken is op vrijwillige basis. Natuurlijk zijn er kosten in de vorm van onder andere materialen. Deze neemt Lionsclub Best Oirschot volledig voor zijn rekening.

Lionsclub Best Oirschot toont voor het eerst sinds de coronacrisis weer zijn maatschappelijke betrokkenheid. Tijdens de coronacrisis kon de regelmatig terugkerende actie van DE-punten voor de voedselbank gewoon doorgang vinden, maar meer acties heeft deze Lionsclub niet kunnen uitvoeren. De coronacrisis heeft in de club ook geleid tot terugloop van het ledenaantal. Dat maakt dat de lions momenteel kiezen voor kleinschalige projecten, waarvan er gelukkig een aantal op de rol staat.

Na de zomervakantie organiseert de club een informatieavond voor iedereen die geïnteresseerd is in Lionsclub Best Oirschot. Het voornaamste doel is dan om met meer nieuwe, enthousiaste en gemotiveerde leden ook weer wat grotere projecten uit te gaan voeren met name in de gemeenten Best en Oirschot.