01/11/2022

Haal ze uit de la en lever ze in

Het zijn moeilijke tijden voor veel mensen.  Honderden gezinnen in onze regio leven onder de armoedegrens. Gelukkig kan de Voedselbank Best Oirschot Son een aantal van deze mensen ondersteunen met een wekelijks voedselpakket. Momenteel krijgen bijna 100 gezinnen een pakket. Deze gezinnen hebben in totaal 316 monden te vullen. De Voedselbank constateert  dat er op dit moment een fikse stijging gaande is in vergelijking met begin 2022. Begrijpelijk met zo’n enorme inflatie. De kosten van dagelijkse boodschappen en energie zijn voor steeds meer gezinnen moeilijk op te brengen.

Een extraatje voor wie het verdient

Koffie lijkt een luxeproduct, maar je kunt je voorstellen dat mensen in financiële nood een moment van ontspanning kunnen gebruiken. Koffie komt weinig voor in de voedselpakketten, onder andere door de relatief hoge prijs. Door op gezette tijden zo’n pak toe te voegen aan het voedselpakket maak je het leven voor veel gezinnen even een beetje leuker.

De komende weken voert de Lionsclub Best-Oirschot  weer actie, net als in voorgaande jaren. Lionsclubs in nogal wat andere gemeenten doen hetzelfde. De duizenden waardepunten die bij veel mensen in de la liggen worden ingezameld en Douwe Egberts levert pakketten koffie daarvoor.

Hebt u die punten nog in de la liggen. Of kunt u ze ophalen bij buren, vrienden of kennissen. Maak gezinnen blij die het verdienen, haal ze tevoorschijn en lever ze in bij een van de inzamelpunten (zie verderop). Voor het slagen van het project is de medewerking van diverse winkels natuurlijk een voorwaarde vooraf. Zeven winkels hebben hun medewerking toegezegd en daar staan de verzameldozen al gereed.

Zo werkt het

Als de actie is afgelopen is worden alle ingeleverde waardepunten geteld en verzilverd. Voor elke 500 punten levert Douwe Egberts een pak koffie. Twee jaar geleden werd er ontzettend veel ingezameld omdat de actie wegens corona een paar keer niet kon doorgaan. Ook vorig jaar was de opbrengst de moeite waard. Met de ingezamelde punten konden bijna 500 pakken geschonken worden aan de voedselbank.

Inzamellocaties

De verzameldozen staan bij:

Best

• Plus Erwin Kenter, Den Ekker